فلسفه زندگی

جزوات درسی دکتر ابوالفضل گل محمدی آذر (لطفا آخرین تاریخ را بخوانید)

فلسفه زندگی

جزوات درسی دکتر ابوالفضل گل محمدی آذر (لطفا آخرین تاریخ را بخوانید)

فلسفه زندگی

این وب زیر نظر خود استاد و توسط جمعی از شاگردان فراهم آمده است برخی از جزوات دروس ایشان به مرور خواهد آمد. قسمت مدیریت وب به عهده خود ایشان است و می توانید سوالات خصوصی را نیز مطرح کنید. لطفا این وب را با فایرفاکس مشاهده نمائید. عنوان "دانشجو" به معنای این است که نویسنده مطلب دانشجو بوده و استاد صرفا تایید کرده اند و "از طرف" به معنای فرمایش مستقیم استاد است.

درود بر همه دوستان عزیزم


دانشجویان گرامی

الف - موضوعاتی که در کلاس مورد بحث قرار گرفت به قرار ذیل می باشند که مورد سوال امتحانی قرار خواهند گرفت

1- فلسفه چیست؟

2- موضوع فلسفه چیست؟

3- چرا موضوع فلسفه بدیهی است؟

4- تقسیم بندی ابتدائی از فلسفه و اینکه امروزه فلسفه بیشتر به کدام قسمت عنوان می شود؟ الهیات به معنای خاص (احکام خدا و جهان و انسان)

5- مسائل فلسفه چیست؟ 

6- ویژگی مسائل فلسفی از چه قرار است؟ 

7- بنیادین بودن مسائل فلسفه یعنی چه؟

8- از جمله مسائل فلسفی مثل رابطه ی نفس و بدن

9 - از جمله مسائل فلسفی در حوزه فلسفه معاصر و یا حوزه فلسفه سیاسی سکولاریم که در جزوه هم آمده است.

10 - از جمله مسائل فلسفی در حوزه فلسفه اخلاق بحث فلسفه آفرینش انسان اینکه در نهایت به عشق می رسد و چرا خداوند می فرماید انسان عشق را پذیرفت چون ظلوم و جهول بود.

11- آیا عشق می تواند در جامعه ی امروزی عفاف را در جامعه حاکم کند؟ و رابطه عشق، عفاف و غیرت

12- تفسیر تاویلی قرآن؛ مشخصا تفسیر تاویلی سوره فاتحه با دیگر سوره های قرآن.


ب- سوالاتی از جزوه  (پاسخ گویی به این قسمت اختیاری است)

- از جزوه چندتا سوال داده می شود که دانشجویانی که دوست دارند نمره میان ترم خود را ارتقا دهند این قسمت را هم می توانند پاسخ بگویند. لذا دانشجویانی امتحان میان ترم نداده اند یا نمره پایین اخذ نموده اند حتما جزوه را مورد مطالعه قرار داده و این قسمت را نیز پاسخ بگویند.

دیگر دوستان تان را نیز با خبر سازید


  • نویسنده ...

نظرات (۱۹)

  • یکی از دانشجویان و گل محمدی ...
  • منبع داره و آن هم عرایض بنده سر کلاس است

    با سلام

    جناب آقای دکتر شما واقعا از نحوه تدریست راضی هستی؟

    شما انقدر سر کلاس از این شاخه به اون شاخه میپری که دانشجو ها گنگ و سرگردون میشن. متاسفانه جنبه بحث کردن هم ندارید و الا من سر کلاس این حرفارو میزدم.شما خداییش تفسیر کردن به ما یاد دادی این جه یاد دادنی بود که هیج نتیجه ای نداشت .تا جایی که من میدونم منبع یه چیز شناخته شده و مکتوب نه عرایض شما که شاخه به شاخست و وسطش شروع میکنید به داستان گفتن و از این چیزا حالا این ترم که گذشت ولی سعی کنید از ترم بعد منبعتونو عوض کنید(مثلا کتاب منبع خوبیه) بازم میشه حرف دل زد ولی مهم ترینش تو این درس همین یه مورده .اگه حرفام یه خورده تند و تیز بود عذر خواهی میکنم

  • یکی از دانشجویان و گل محمدی ...
  • سلام به دوست عزیزم و دانشجوی گرامی خودم حرف دل
    1- ممنون که نقد کردی از صمیم قلب خوشحالم
    2- تقریبا می تونم تشخیص بدم که کدام دانشجو هستی حرفهات برام آشناست.
    3- این هم ترفند معلمی است.
    4- این که من این شاخه و آن شاخه پریدم پرسش های شما ها بود که سوال پرسیدن بلد نیستید که فهم و السوال نصف الجواب. یا اصلا سوال ندارید یا اینکه سوالهای می پرسید که هیچ ربطی بهم ندارند یا وسط حرف من سوال می پرسید. سوال پرسیدن در دانشجویی یعنی اینکه صبر کنی حرف استاد تمام بشه بعد سوال بپرسی.
    5- جنبه ی بحث: کلاس جای بحث نیست جای گفتگو است بارها از شما خواستم که با هم حرف بزنیم هیچ کدام نکردید تو این ترم یک دانشجو با من مباحثه نکرد شما احوال کلاس های بندرو از دانشجویان ترم گذشته بپرسید. بارها گفتم بلند شید نقد کنید حتی به من بگید استاد داری مذخرف می گی ولی کسی نکرد.
    6- تفسیری که به شما یاد دادم تفسیر نبود متد تفسیر بود و شما باید تفسیر می کردید. اینکه شما نمی توانید استدلال کنید تقصیر من نیست. با همین متد تفسیری مثل المیزان نوشته شده که بزرگترین تقسیر جهان اسلام است. چرا؟ چون حضرت علامه طباطبا ئی می توانسته استدلال کند که کرده است. خیلی از دانشجویان بارها بعد از کلاس به من مراجعه کردن تا اشکالشان رفع شود شما چرا ندانسته هات رو نپرسیدی؟ پرسیدی و من جواب ندادم؟
    7- منبع در نظام آموزشی کتاب و استاد است. یادت باشه. بعلت زیادی کتاب کتاب را گذاشتن به عهده خودتان که کار گروهی کنید که یک کار گروهی منسجم این ترم ندشد. همین جزوه ای که برای امتحان میان ترم ازتون گرفتم کار منسجم گروهی ترم قبلی است عزیزم.
    8- عرایض نه و فرمایش! یاد بگیر.
    9- منبع غیر قابل تغییر سرفصل مشخصه. حتما نظر شمارو به نظام آموزشی وزارت علوم منعکس می کنم تا به فرمایشتان گوش کنند.
    10 - عذر خواهی هم نکن. درس بخون
  • یکی از دانشجویان
  • سلام
    لطفا جواب هاشون اگه امکانش هست قرار بدید تا کسانی که جزوشون ناقصه و حرفهای سر کلاس هم یادشون رفته دچار مشکل نشوند
    با تشکر
  • یکی از دانشجویان و گل محمدی ...
  • جواب قسمتهای مهم قرار داده شده که عین همین ها در سر کلاس تدریس شده است. از طرف استاد
  • مهدی قلی نسب عیسی لو
  • سلام
    خسته نباشید
    استاد میخواستم بابت راه کارتون برای دانشجو هایی که نمره کلاسی ندارن یا نداشتن تشکر کنم که امکان نمره گرفتنشونو  در امتحان پایان ترم فراهم کردین و یه سوال در این رابطه که منی که نمره 5 کلاسی گرفتم آیا میتونم در امتحان پایانی سوالات جزوه رو پاسخ بدم تا نمرم بالا بره یا اینکه نه اگه اونارو جواب بدم با نمره 5 که گرفتم جمع نمیشه و از اول محاسبه میشه؟ با تشکر فراوان.
    پاسخ:
    سلام و درود برشما
    از اول حساب میشه ولی پیشنهاد من اینه که جواب بدی چون فکر می کنم شمایی که 5 شدی حالا با امتحان دوباره 7 یا 8 میشی و منهم ارفاق بهتری می تونم بکنم. موفق باشید.
  • میلاد چتزی
  • با سلام

    استاد میشه بفرمائید بلاخره ما کجارو بخونیم؟

    پاسخ:
    سلام.
    بلاخره خوب اگه عرایض بنده را بخوانید می فهمید
    خطاب به آقای حرف دل :
    این فقط حرف من نیست ، حرف اکثر دانشجویانیه که با استاد درس برداشتن.
    1.آجناب حرف دل مشکل شما اینه که ترم اول درس فلسفه و منطق رو پاس نکردی برای همین متوچه فرمایشات استاد نمیشید.
    2. ما جمع دانشجویانی که 4 ترم متوالی با استاد درس برداشتیم خیلی از شیوه ی تدریس واحاطه استاد به درس راضی هستیم .
    3.استاد بیشتر مایل به این هستند که کلاس رو به شیوه ی بحث آزاد و گفتگوی دو طرفه بین استاد و دانشجویان اداره کنند که همین موضوع باعث سوتفاهم برای شما شده.
    4.جناب حرف دل شما دقت بکنید چه سوالات بی ربطی توی کلاس وسط درس از استاد پرسیده میشه ،بعد اگر استاد جواب ندن میگید استاد علم پاسخ به سوال رو نداره ، اگرم جواب بدن میگین بحث این شاخه و اون شاخه میشه بهتر نیست تو سوالاتی که میپرسیم یه مقدار تامل بکنیم؟؟؟
    5.استاد فوق العاده انتقاد پذیرند اگر اینطور نبود با این لحن جواب شما رو نمیدادند.
    6.شما که احترام به استادی رو که جلوش زانوی شاگردی زمین زدید رو بلد نیستید نگه دارید !!! ( فرمایش ؟؟؟ )
    6.ما اگر بچه شیعه هستیم و پیرو مولا امیر المومنین علی ابن ابیطالب  (ع)
    ایشون فرمودن اگر کسی یک کلمه به من بیاموزد من تا آخر عمر بنده ی اویم ، یعنی شما در طول ترم یک کلمه هم از استاد نیاموختید؟؟؟
    7.والا ما که تفسیر کردن رو یاد گرفتیم ، شما لابد سرکلاس نبودی که چیزی یاد نگرفتی!
    8.اول ترم منبع اعلام شد ولی ما دانشجویان خواستاریم منبع کنسل بشه.
    9.در انتها هم فکر میکنم بهتر به جای این همه قضاوت یک طرفه به استاد خسته نباشید میگفتید و ازشون تشکر میکردید.
    پاسخ:
    نمیدانم نمیدانم

    صلاح کار کجا و من خراب کجا / ببین تفاوت ره کز کجاست تا به کجا
    سلام استاد همه سوالهایی ک درسایت گذاشتید را بخوانیم برای امتحان  .ممنونم اگر جواب بدهید      
    پاسخ:
    سلام.
    اینها سوالهای امتحانی نیستند صرفا موضوعاتی هستند برای امتحان ازمباحث کلاسی.
    نمیشه یکی جوابه ایناره در بیاره به ما هم بگه
    پاسخ:
    تبلی نکن 2 تا صفحه هم خوندش اینقد سخته چرا نمیگیرید بابا من دیگه اینقد جلو رفتم که دیگه انگار باید خودم جای شما امتحان بدم
    با عرض احترام و خسته نباشی
    استاد من از امتحان میان ترم نمره خوبی دارم
    برای امتحان فردا این 12 سوال را بخونم؟
    جواب هاشون رو از لینک 1 و 2 باید پیدا کنم؟
    جواب هاشون رو از لینک 2 و 3 پیدا کنم؟
    استاد شما میگین اینا سوالات امتحان نیستند پس سوالات امتحان چیا هستند من الان چی بخونم؟
  • سعید رئیسی
  • با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد دکتر گل محمدی
    استاد من سعید رئیسی از دانشجویانتون هستم که امروز با اینکه 2 تا امتحان داشتم اما از 10 نمره با توجه به لطف شما  نمره بدی نمیگیرم اما متاسفانه من نمره میانترم نداشتم و اطلاعی در مورد اینکه امروز میتونستم امتحان بدم نداشتم.
    باور بفرمایید من دیروز هم امتحان داشتم و امروزم 2 تا امتحان داشتم و با سختی زیاد تونستم امتحان امروز رو بدم.
    اگر لطف بفرمایید برای من یه نمره مینترم در نظر بگیرین تا بتونم این درس رو قبول بشم ممنونتون میشم و تا همیشه دعاگوتون میمونم.
    خواهش میکنم استاد شرایط منو درک کنین و لطفی در حقم بکنین.
    حتی اگر لازمه تحقیق در رابطه با هر موضوعی که دوس دارین بگین تا آماده کنم و به ایمیلتون ارسال کنم.
    استاد منتظر پاسختون هستم و امیدوارم منم به چشم پسرتون ببینین و کمکم کنین.
    با نهایت سپاس
    سعید رئیسی.
    پاسخ:
    سلام آقای رئیسی.
    من اصلا بچه ندارم که تو جای پسرم باشی جان دلم. این از این.

    - خیلی بد نوشتی 5.6 شدی

    - کل ترم سه جلسه حضور داشتی

    - چه کنم؟
    استاد میشه در مورد جواب این سوالات یه راهنمایی بکنید من الان فقط 3 خوندم
    پاسخ:
    از دانشجویانی که امروز امتحان دادند بپرسید
    متاسفانه کسی یو نمیشناسم
    پاسخ:
    دو تا لینک زیر را خوب بخون

  • سعید رییسی
  • استاد اگه امکانش هست یه موضوع بگین من تحقیق بدم بهتون با توجه به اون نمره کلاسی برام در نظر بگیرین!!!
    خواهش میکنم استاد
  • سحر جاوید جم
  • سلام استاد خسته نباشید 
    میخواستم ازتون سوال کنم  نمرات میان ترم یا کلاسی مارو توسایت وارد میکنید؟
    به دلیل اینکه جلسه اخر من در کلاس حضور نداشتم و حالا هیچ اطلاعی از نمره میان ترم خودم ندارم، از دوستانم هم سوْال کردم اما انها اطلاع نداشتنداگر براتون مقدور هست  ممنون میشم بهم اطلاع بدهید.
    دانشجوی هشتگرد
    با تشکر فراوان از زحمات شما
    پاسخ:
    سلام و شما نگران نباشید. الان حضور ذهن ندارم

  • مهدی جمالپور
  •   استاد سلام
    استاد یه سوال ما ٢١ ام امتحان داریم همین ١٢ تا سوال بخونیم؟ 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی